I am so bloody tired



Idag har jag varit och dansat, sedan fikade jag på Delselius med min fina pojkvän och åt årets första lussekatter.
Såhär på kvällskvisten har jag pluggat ALLDELES för lite och varit med Ellika ALLDELES för mycket. Men man kan liksom inte prioritera skolan först jämt.

Svar på frågorna om VRG:

vad hade du för poäng när du kom in? 310+566 (betyg+bildprovspoäng)
hur mkt behövs det? svårt att säga. Som mest kan du ha 640 poäng när du söker till bild, och där kommer 320 som mest från betygen och 320 som mest från bildproverna. Jag fick 566 och då kom jag ju in! Bildproverna och betygen väger lika mycket så du kanske har 250 i betyg men får 310 på bildproverna liksom!
du går bild-profilen? Yes, bild och form med samprofil (men får sambehörighet på högskolan)
någon undervisning på engelska? Yes, jag har historia, samhällskunskap och idrott på engelska.
hur är människorna där? Underbara. Så sjukt stora kontraster, allt från brats till galna esteter som kravlar runt i korridorerna, typ.
är det jätteseriöst, får man inte prata etc på lektionerna? haha ja det är väl ganska så seriöst. Men så tycker jag personligen att det ska vara. Men lärarna är roliga och kreativa i allt det seriösa!
har alla jättebra betyg? Ja alla har bra betyg men alla gick inte ut högstadiet med alla mvg liksom. Det är nog mer så på samlinjen eftersom dom inte får poäng från intagningsprover också.
bor alla utspritt? Ja, det är sjukt kul! Mina kompisar bor alla på olika sidor av Stockholm!
är du nöjd? Om jag är! Jag älskar min skola, trots att det är mycket plugg. Jag längtar till och med efter den när jag är hemma en halv dag.
Är lunchen gratis? Nej. VRG är en friskola så man får betala maten själv, vilket är några tusenlappar per termin (ca 30 kronor om dagen)
Är det höga förväntningar på en, måste man vara smart? Kraven är höga ja. Men är man abitiös klarar man det. Och tro mig, jag är inte den smartaste när det gäller till exempel samhällskunskap men det går bra för mig ändå! Trots att det är hög pluggnivå är det så himla värt det.
Är det en bra skola? Ja! Lärarna är sjukt bra, byggnaden är jättefin och Jarlaparken som är våran skolgård liksom är sjukt mysig på sommaren! Människorna är superhärliga.
jag har hört att det är sjukt mycket plugg och att det är mycket svårare att få höga betyg till skillnad från andra skolor, stämmer det? Det är mycket plugg ja, men det är det värt. Jag vet inte, jag har ju liksom inget att jämföra med men jag antar det. Eller ja, så tror jag att det är. Men antagligen lär jag mig mer samtidigt.
är kaffet i elevköket gratis? när ni kokar kaffe, du vet. Nej, vi köper eget kaffepulver och kokar vatten. är det jobbigt att endel undervisning är på engelska? Jag tycker att det redan är svårt med samhällskunskap och historia så då gör det att det blir ännu svårare eftersom det är på engelska. T.ex. på prov så blir det ofta svårt att formulera sig och så. Men man kommer in i det ganska fort! Det dom gamla VRG eleverna säger som börjar universitetet är att dom har jätteförsprång när det gäller engelskan eftersom dom hade det så mycket i gymnasiet, så jag antar att det lönar sig!
är det en liten skola, och finns det bara estetisk linje? Det finns tre Viktor Rydberg i Stockholm. En på Djursholm, en på Jarlaplan och en på Odenplan. Jag går ju på Jarlaplan och det är 440 elever vilket är helt underbart. Jarlaplan är sam/estet-skolan skulle man väl kunna säga. Vi har teater, dans, musik, bild (alla med samprofil) och vanlig samlinje.
Om det inte är detta, har ni då ett eget kök i eran "del" av skolan eller är det för alla? :) Elevköket är väl mest till fr dom som inte vill ha maten i skolan och tar med sig egen mat att värma upp och äta. Men där kokas kaffe, poppas popcorn osv. Och där finns en skön soffa och mysiga stora fönster att sitta och hänga i!
Hur är bild-intagningarna? dvs vad ska man rita? :) Kolla min kategori "rita", där finns vad vi hade när vi sökte!
Hur mycket bild har du? Sex timmar i veckan <3 <3 <3 <3
vem är Viktor Rydberg? Författare. Skrev bland annat "tomten" ("månen vandrar sin tysta ban, snön ligger vit..endast tomten är vaken")
hur mycket estetisk versamhet får man i veckan? Jag tror alla estetare har sex timmar i veckan.
Vet du någonting om musikinriktningen där? Vi har ju blandade klasser, så i min klass går det både musikare och sammare blandat med oss bildare (sen så har vi bild och så själva), så jag vet nog litegrann om mina kompisars musikinriktning. Fast ärligt talat, fråga Matilda (http://paulsdotter.blogg.se) på hennes blogg! Hon går sång och vet mer än mig.
Och hur är det att behöva betala maten själv? Maten är helt okej, den är mycket bättre än i min gamla skola. Men det fungerar bra!
Vet du om danslinjen är bra? (tänkte du dansar du med liksom ;-)) Hänvisar till  Andrea (http://metrobloggen.se/lillflickan) som går dans och har bättre koll än mig!
Är alla där väldigt rika, typ snobbiga? Nej långt ifrån alla, men en del.
Tycker du man ska gå där om man inte är så rik, men har bra betyg och vill satsa på skolan och dansen? Jag är en vanlig medelklass-svensson och jag trivs som fisken i vattnet, så det tycker jag absolut!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Du har världens finaste blogg! :)

2009-11-22 @ 22:47:54
URL: http://hhannamariia.blogg.se/
Postat av: ebba

LUSSEKATTER:OOO :DDD

2009-11-22 @ 22:57:07
URL: http://ebblogg.devote.se
Postat av: olivia

älskar bilden!

2009-11-23 @ 10:50:48
URL: http://olivis.devote.se
Postat av: Hedda

du verkar som en härlig person. Så ja... hade tänkt fråga dig en grej för att du som sagt verkar vara en härlig person som har fina vänner.



Jag behöver nya vänner. Jag har många men bara en riktigt bra. Och jag vill kunna lita på mina vänner till 100 %. Så alltså frågar jag dig efter tips på hur jag ska skaffa bra, äkta vänner? hjälp...

2009-11-23 @ 19:31:01
Postat av: sophie

Jag har samma problem som dig Hedda! Så känn dig absolut inte ensam..! kram

2009-11-24 @ 11:15:04
Postat av: Hanna

Vad använder du för fotoredigeringsprogram? :)

2009-11-26 @ 17:10:33
Postat av: alexandra

här kommer en fråga om viktor rydberg jarlaplan som jag skulle bli jätte glad om du tog upp!

är det många fler tjejer än killar på skolan? hur fungerar det, är det mycket tjejtjafs osv? :)

2010-04-19 @ 22:44:04
Postat av: isabelle

Hej flora! Jag har sökt in på vgr jarlaplan estetlinje(bild) och kommit in preliminärt. Jag hade/har vrg som förstahandsval men funderar om den ska ligga kvar just p.g.a att jag inte gillar engelska.. Eller det är mer att jag känner mig sämre än alla andra och därför blir det pinsamt att prata, och därför gillar jag det inte. Jag undrar om du ändå tycker jag bör ha kvar vrg som 1 handsval trots att det är så mycket engelsk undervisning..? Dessutom är jag lite rädd med tanke på att jag inte är en så muntligt aktiv elev och kan bli "nedtrampad" och få sämre betyg för det.. Förstår du hur jag menar? Haha x)

Tacksam för svar, kram!

2010-05-09 @ 22:35:54
URL: http://isabelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0