att ta det onda med det goda

Jag vet inte hur gammal jag var när det hände.
En sak minns jag starkt. Då när det hände.

Vi städade tomten. Hela familjen var där, Pappa, Mamma, Viggo, Froste, Jag och Farmor. Vi hade krattat och klippt gräset hela dagen. Jag minns att jag var utmattad när pappa kallade in oss i huset.
Vi satt runt matbordet och drack te och åt kakor, sånna där som är lite större med räfflad kant och choklad imellan två smala kex. Nu i efterhand äter jag aldrig sånna kakor mer. Dom får mig att må väldigt dåligt.

Pappa såg allvarlig ut. Mamma kollade sig runt lite nervöst. Jag fattade att något var på tok. Farmor kollade frågande på pappa när han sa det.
"Mamma och jag ska separera"
Jag hade aldrig hört det ordet förut, men jag förstod snabbt att det handlade om förhållandet. Starkast minns jag farmors min, hon var tom i blicken och satt helt tyst. Efter en stund frågade jag pappa vad separera betyder.
"Vi ska vara ifrån varandra ett tag." Var det han sa. Mamma försökte förklara hon med.

Froste såg sammanbiten ut. Vi var inte gamla någon av oss, men han var äldst och han förstod bäst.
Jag förstod ändå inte direkt vad dom menade, men efter en stund så föll allt. Tårarna rann. Farmor såg fortfarande helt tom ut. Viggo och Froste grät inte. Bara jag och mamma. Från mammas kinder rann sakta salta tårar. Hon satt mittemot mig och tog tag i mina händer. Vi grät tillsammans.

Det gick några månader, men tillslut bestämde mamma och pappa att de skulle flytta från huset varannan vecka, vi skulle bo kvar men de skulle komma och gå. Jag hade förstått allt bättre då. Seperationen gick bra, och tillslut fixade mamma och pappa skillsmässopapperen som jag aldrig förstått mig på. De var inte gifta längre.

Åren har gått. Vi flyttade från Värmdö och huset jag bott i hela mitt liv förra året. Vi hade bott kvar där med pappa medan mamma hade bott först i Gustavsberg och sen i Kummelnäs. När vi flyttade till Kummelnäs lärde jag känna Ellika. Jag bytte skola till en som låg några kilometer från kummelnäs och gick där tillsammans med bla. Ellika, Ebba, Wilma, Powen, Matilda & Tess. Det var Backeboskolan det.

I sjuan skulle vi börja Myrsjöskolan, och det var då pappa flyttade till saltsjö-boo, från vår gammla villa på värmdö. jag har bott i det här huset sedan augusti, och jag trivs verkligen. Det är klart att jag saknar mamma och pappa tillsammans, men jag har ju sammtidigt fått nya familjer, alltså nya människor som står mig nära. Det är pappas tjej Aprill och hennes söner Oscar och Sebbe, och mammas kille Calle som har två vuxna barn, Karin och Johan.

Skillsmässan har varit det svåraste i mitt liv, men sammtidigt har jag lärt mig otroligt mycket. Till en början var jag hon som inte kunde sova på kvällarna, och hade mammas och pappas bröllopsfoto under kudden, men med tiden har jag växt otroligt som personlighet. Jag har lärt mig att ta hand om mig själv och vara mer självständig i olika tillfällen, så jag ser inte bara skillsmässan som en katastrof, utan också som en fördel i mitt liv.

Kommentarer
Postat av: Desirée

Heej vännnen! Jättefiiint inlägg, verkligen! Får en väldigt bra beskrivning om hur det måste kännas när föräldrar separerar! Ta and om dej:) pusss

2007-05-23 @ 22:07:42
URL: http://kleindesiree.blogg.se
Postat av: Esmeralda

Fan vad du skriver fint, jag började gråta.

2008-01-06 @ 12:56:56
Postat av: V

herregud vad jag känner igen mig. exaxt samma sätt om hur de berättade. jag sov ockå länge med mina föräldrarns bröllopsfoto under kudden.

2008-08-19 @ 19:37:00
URL: http://white.webblogg.se/
Postat av: Moa

Jag vet att det var ett bra tag sen du skrev det här inlägget nu...

Men jag känner igen mig i det du skriver. Jag minns visserligen inte när mamma och pappa sa det. Istället minns jag deras bråk. Deras bråk i hallen när jag och min lillasyster just kommit hem från landet med pappa. Jag minns hur pappa stod i trapphuset och skrek efter det. jag var fem och syrran hade inte ens fyllt två...

Sista resan som en familj, till Grekland, är något jag minns tydligt.

Länge var min allra högsta önskan att mamma och pappa skulle flytta ihop igen. men nu har jag lärt mig att leva med skilda föräldrar.

Mamma har gift om sig och snart får jag ett litet nytt syskon. Pappa hittar ingen som verkligen vill vara med honom. Flickvännerna kommer och dem går...



Hehe... Det blev långt... Men det var skönt att skriva av mig iallafall... :)

2009-07-22 @ 16:24:43
URL: http://moalinneajosefin.blogg.se/
Postat av: johanna

vet hur det är <3 man klarar allting

2009-10-07 @ 13:29:06
URL: http://jlundkvist.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag kommer också ihåg när mina för'ldrar berättade att dem skulle separera. Bland alla suddiga barndomsminnen är det helt klart. Alla tårar, ord... Det sitter som sten. Du har en fin blogg!

2009-11-24 @ 16:43:52
URL: http://heddat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0